Fjellstrand bygger batteriferge – i drift 2015
Oppdatert :13 nov 2012

Elektrifisering av transport er mer enn elbiler. Fjellstrand AS har signert kontrakt med Norled (tidl. Tide Sjø) om levering av en batteridrevet ZeroCat 120-ferge. Norled har vunnet anbudet på 10 års fergedrift på E39 Lavik–Oppedal fra 1. januar 2015. Batteidrift gir mindre energiforbruk, ingen luftforurensninger – og mindre støy.

elferge

Fjord, fjell og støysvak fergedrift fra 2015. Ill. Fjellstrand.

Det skal være tre ferger i dette sambandet, der to er konvensjonelle dieseldrevne fartøyer mens den tredje har spesielle krav til utslipp og energiforbruk. Fjellstrand og Norled har samarbeidet tett både med hensyn på teknologi og design i utviklingen av fartøyet. Fartøyet har kapasitet for 120 biler og 360 passasjerer, og vil operere med ca. 10 knops hastighet. Seilingstiden er 20 minutter, og de 10 minuttene i hver ende vil bli benyttet til lading samtidig med lossing og lasting. Fergen vil lagre energi i lithium-ion batterier om bord. Fergedriften i Norge er ideell for batteridrift da de fleste ferger opererer korte strekninger, og en regner med at halvparten av disse strekningene kan drives med denne teknologien. Mer.