Festivalsommeren ikke helt uten bråk
Oppdatert :04 aug 2012

De fleste har vel kost seg på sommerens mange festivaler, tatt en og annen sommerbyge med et smil, og gledet seg over at varmen ikke har vært drepende. Men festivalsommeren har ikke vært helt uten bråk. Allerede i mai slo Metallica an tonen på Valle Hovin, med støytopper på 145 dB , noe som kan føre til hørselsskader på et øyeblikk. Sterkeste tillatte støy er 130 dBCpeak; på godt norsk støytopper på 130 dB på en skala som legger mer vekt på basstoner enn den vanlige dBA-skalaen.

London: Kuttisme

boss

I London praktiserte politiet en hardhendt kuttisme: Da Bruce Springsteen begynte å musisere på overtid, dvs. etter kl. 2230, viste de The Boss hvem som var sjefen – og kuttet strømmen. Samme Springsteens konsert på Valle Hovin forløp uten bruk av slike sterke virkemidler.

Roskilde: Vær så snill og hold kjeft

På Roskilde-festivalen hadde arrangørene et helt annet problem: De fant det nødvendig å slå ned på publikums høylytte prating under konsertene. Ved å kjøre kortfilmer på storskjermer bad de publikum tenke gjennom sin egen oppførsel.

Men er festivaler mer hørselsskadelige enn MP3-spillere?

Men er festivalenes mektige høyttalersystemer og rungende lyd farligere for hørselen enn lyd fra de små proppene på øretelefonene man borer helt inn i kraniet? Dorte Hammershøi, professor i lyd og hørsel på Aalborg universitet, sier til forskning.no  at det ikke er noen forskjell:– Hørselen vår bryr seg ikke om hvor lyden kommer fra. Det er det fysiske lydtrykket ved trommehinnen det handler om, sier hun.