Elektrisk semitrailer
Elektrisk semitrailer
Oppdatert :02 sep 2017
elbil-tung-cummins

Prototyp av verdens visstnok første elektriske trekkvogn for semitrailere. Ill. Cummins.

De tunge bilene utgjør mindre enn 10 % av biltrafikken på norske veier. De forårsaker likevel rundt halvparten av støyen, og støygevinsten ved elektrifisering er langt større enn for personbiler og andre lette biler. Det skyldes dels at tungbilenes støy i større grad kommer fra motorene, at støyen er mer lavfrekvent – og at motorene ofte sitter høyere. Elbusser går det snart tretten på dusinet av (selv om norske ruteselskaper er temmelig baktunge med å anskaffe noen), mens Cummins' elektriske trekkvogn skal det være den første av den sorten. Ifølge en pressemelding har batteriet en kapasitet på 140 kWh, vognen kan trekke en last på 20 tonn, og rekkevidden er 160 km. Ladetiden oppgis til en time. Tesle hevder at en lignende trekkvogn, med lengre rekkevidde, er like rundt hjørnet. Så får vi se hvor lenge den forblir der.

Mer om elektrisk tungtrafikk

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan