Derfor får rock frem dyret i oss
Oppdatert :15 juni 2012

Musikk med vreng kan minne om lydene dyr bruker for å varsle hverandre om fare.

– Musikk som minner om lydene dyr i nød lager, fanger menneskets oppmerksomhet og virker veldig opphissende, sier forskeren Daniel Blumstein. Dyr i nød lager gjerne lyder ved å presse ut store mengder luft gjennom strupehodet på kort tid. Dette kan gi en disharmonisk effekt som skal fange oppmersomheten til andre dyr. En rapport som er publisert i Biology Letters - sammenligner denne typen lyder med vrengbasert musikk og bruker Jimi Hendrix' legendariske versjon av Star Spangled Banner som eksempel.

Blumstein studerte særlig murmeldyr og ungenes skrik når de ble fanget,

– Denne rapporten hjelper oss med å forstå hvorfor forvrengning og dissonans i rock gjør folk opphisset - det får fram dyret i oss, sier Greg Bryant ved UCLA - en annen av studiens forfattere. Heismusikk (muzak) har, ikke uventet, motsatt virkning.

Dette understreker nok en gang – som påpekt av ridder Nils Faarlund, medlem av Støyforeningens sakkyndige råd – at dB-tallene langt fra sier alt om lyd. Selvfølgelig har lydnivået likevel betydning. Men det er ikke bare innen rock at enkelte drar på lydstyrker som får det hele til å minne mer om artilleriangrep enn musikk.

dyretxt