Bråk om miljøfartsgrenser i Oslo
Bråk om miljøfartsgrenser i Oslo
Oppdatert :09 nov 2017
miljøfartsg

Miljøfartsgrenser i Oslo har ingen miljøvirkning, ifølge en masteroppgave ved NHH i Oslo. Studentene hadde dessuten utforsket at miljøfartsgrensene forårsaket et samfunnsøkonomisk tap på kr 4 millarder, et beløp som senere ble nedjustert til 30 mill. Fartsnivået på miljøfartsgrenseveiene hadde bare gått ned med 5,8 km/t. Samfunnskostnadene ble forklart ved at 60 000 bilister daglig brukte 40 sekunder mer tid på kjøreturen.

     NILU (Norsk institutt for luftforskning) har beregnet at miljøfartsgrensene gir mindre svevestøv, og Statens vegvesen støtter NILU. NAF mener derimot at de ikke har noen miljøeffekt og ønsker å bli kvitt dem. 5,8 km/t lavere fart har samme virkning på støyen som om en fjerner 10–20 % av bilene.

Mer 

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan