Airbus A320Neo støyer mindre
Oppdatert :22 jan 2016
airbus320neo

Bl.a. større motorer, «sharklets» og nye startprosedyrer skal redusere flystøyen. Ill. Airbus.

Airbus A320Neo oppgis å støye mindre enn forgjengeren A320 fra 1990. Det tilskrives bl.a. større motorer (= samme fremdrift med lavere turtall), «sharklets» (en mutasjon av «winglets») og nye startprosedyrer. Men Airbus har flere støysvake kort i ermet, mener de. Deres A340 blir blir kalt «Hushliner» av pressen – iallfall av Airbus. De regner med at flystøyen blir redusert med 65 % (ca. 5 dBA) fra 2000 til 2050. Fra 1988 til 2010 gikk antall beboere med >57 dBA ved Heathrow ned fra 590 000 til 228 700, selv om antall flybevegelser økte fra 350 000 til 454 800. Før man tilskriver moderne flytyper denne støyreduksjonen, bør man huske at flyplassenes metode for å redusere støy er å spre innflyging og utflyging i stadig større vifteform. Slik at støyen rammer flere mennesker, men i mindre doser som ligger akkurat under maksgrensene. (Gardermo-metoden) Støyreduksjon? Men gledelig med mer stillegående fly. Mer.