Ålesund: Vegvesenet fasadeisolerte et hus
Oppdatert :22 aug 2017
vegvesen-fasadeiso

Hvis du tilhører de aller mest utsatte av de nærmere 2 mill. som plages av veitrafikkstøy, får du kanskje hjelp av Statens vegvesen til tiltak. Så heldig var Britt Sorte i Ålesund. Hun bor rett ved den store innfartsveien. Nå har hun fått fasadesiolert huset sitt, melder NRK Møre og Romsdal. Så nå er det stille i stuen – så lenge vinduet er igjen. Siden 2012 har vegvesenet brukt ca. 20 mill. kr på støytiltak i fylket. Støy er subjektivt, sier senioringeniør Torunn Moltumyr i Statens vegvesen til NRK. Nærmere 2 mill. mennesker i Norge er plaget av veitrafikkstøy, ikke 1,4 mill. som vegvesenet selv skriver. Og det skyldes ikke at støyen er blitt mer subjektiv de siste årene.

Men det forhindrer ikke at Norsk forening mot støy herved gratulerer Britt Sorte i Ålesund med vellykket fasadeisolering. Når vegvesenet nå altså har fasadeisolert et hus i Ålesund, er det etter en forskrift (Forurensningsforskriften) vedtatt av politikerne på Stortinget. Og hvis du selv plages av støy, kan du i disse valgkamptider se i partiprogrammene hva partiene sier om støy og fasadeisolering.

Mer