Nattlig fly- eller veitrafikkstøy gir økt blodtrykk også når folk ikke vekkes av støyen. Og flere studier i USA og Storbritannia tyder på at flystøy bidrar til økt risiko for hjerte-/karsykdommer. En undersøkelse av 70 000 beboere rundt Heathrow tyder på 10-20 % økning i områdene med flystøy på over 50 dBA. 50 dBA er et støynivå som ikke krever tiltak i henhold til Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, hvor nedre grense for gul sone er 52 dBA (Lden). Civil Aviation Autority kommenterer undersøkelsen med at færre mennesker enn før utsettes for mer støy enn 63 dB. Matt Gorman, flyplassens bærekraft-direktør, sier at antall støyplagede er redusert med 90 % siden 1970-årene. Kanskje Heathrow burde ha en ombudsmann for flystøy, slik Australia har.
Risikoen for innleggelse på sykehus og dødsfall som følge av slag og hjerte/karsykdommer er høyere i områder med høye nivåer av støy fra fly og helikoptere, viser en resultatene fra ny, engelsk forskning.
Forskerne ved Imperial College London og King's College London har sammenliknet data for dag- og nattstøy med hospitalinnleggelser og dødelighetssrater for et stort område der det tilsammen bor 3,6 millioner i områdene rundt London Heathrow flyplassen.
Helserisikoen ble funnet å være 10 til 20 prosent høyere i områdene med de hørste støynivående sammenliknet med områdene i undersøkelsesarealet rundt Heathrower som hadde de laveste støynivåene.
Forskningsresultatene er nylig publisert i det anerkjente British Medical Journal.
Bildetekst: Stadig mer forskning som indikerer at støy fra fly og helikopter medfører helserisiko for omgivelsene. (montasje: Steven Gersh)
Se omtalen i Science Codex.
Se omtalen i BBC.
De blåblå vil gi kommunene mer makt – og Fylkesmannen tilsvarende mindre makt – over hvor det skal være tillatt å kjøre snøscooter. Snøscooterforbundet har ønsket akkurat dette. I forbindelse med snøscooterkjøring har Norsk forening mot støy tidligere uttalt bl.a.:
Vi minner om at 90% av alle som ferdes i naturen, oppgir som hovedårsak behovet for fred og ro og stillhet i naturen. I tillegg kommer de som lever i naturen, og som har krav på vår respekt om omtanke for deres livsverden. Samtidig har vi forståelse for at det må være en avveining mellom ulike interesser, men en avveining må
hensynta alles behov og sette grenser for hvor og når motorisert ferdsel kan forgå til lands og til vanns. Naturvernforbundet har gjennom 10 år klaget inn dispensasjoner de mente var lovstridige, og
Fylkesmannen har i 90 % av sakene gitt dem rett, og trukket tillatelsene tilbake. Samtidig har Fylkesmannen krevd at kommunene retter seg etter vedtaket, og innretter dispensasjonspraksisen etter
dette. Dessverre har det ikke skjedd. Enkelte kommuner har i disse 10 årene ikke etterkommet Fylkesmannens anmodning, men fortsatt å innvilge samme type dispensasjoner som før.
I dette scenariet mener vi at kommunene ikke er egnet til å forvalte ansvaret med å opprette scooterløyper.
Det tryggeste er at Fylkesmannen har myndigheten til å opprette scooterløypene. Ikke kommunene.
Før valget påpekte vi at ordet «støy» overhodet ikke forekom i Hs og Frps partiprogrammer. I så måte er regjeringsplattformen et fremskritt, for på s. 60 skriver de:
«Det er viktig å ta vare på bymarker og grønne lunger i byene som viktige rekreasjonsområder for befolkningen, og arbeide for å redusere støyplager gjennom å følge opp nasjonale og internasjonale forpliktelser.» De kan også sette sitt utvetydige stempel på handlingsplanen mot støy, som nettopp nå er under revisjon. Den er unevnt i plattformen. Det som er nevnt, er ikke udelt positivt.
De har nevnt støy på s. 60 i regjeringsplattformen. Foto Wikipedia
Havet er antagelig mer støyende enn du tror fordi lyder forplanter seg svært langt. Det gjelder både naturstøy som ved vulkanutbrudd og breer som kalver – og menneskeskapt støy, f.eks. fra seismikkskyting ved oljeleting. Ved hjelp av en hydrofon kunne Dr. Christopher Clark ved Cornell-universitetet konstatere at støy fra seismikkskyting utenfor nordkysten av Brasil kunne høres midt ute i Atlanteren, over 3000 km borte. Det har lenge vært kjent at hval kan skades av denne støyen, men den kan også ødelegge larver av kamskjell. En undersøkelse viste at 46 % av de støyeksponerte larvene ble tydelig deformert, mens ingen av larvene i en kontrollgruppe var det. Mer.
Materialer som fanger opp all støy fra maskinrommet i båten er målet for forskere fra Østfold og Kina. Men bruksområdene kan bli flere. Jakten på et nytt konstruksjonsmateriale med god lydisolerende og vibrasjonsdempende effekt har opptatt mye av tiden til Litian Wang de siste årene. Han er professor i materialteknologi ved Høgskolen i Østfold. Et samarbeid med flere bedrifter i Oslofjordregionen og et universitet i Beijing, har båret frukter.
- Vi har nå to patentsøknader inne på plastbaserte materialer som har vesentlig bedre lyd- og vibrasjonsdempende egenskaper enn det eksisterende materialer på markedet har, sier han til forskning.no.
Hvert kvarter spiller Oslo rådhus’ 49 klokker en liten snutt, i tillegg til melodien hver hele time. Det er altfor ofte for enkelte ansatte ved nærliggende kontorer, skriver Aftenposten. En mann som vil være anonym sier at det bråker så mye at de ikke kan snakke i telefonen eller konsentrere seg, selv om han innrømmer at det kan være koselig for turister. Kanskje kontorene er for dårlig isolert, og kanskje byen bør praktisere en litt mer lavmælt turistkos – men hvis trafikkstøyen i byen reduseres, vil turistene kunne kose seg med rådhusklokkeklang også med et lavere lydnivå enn i dag.
For mye støy fra rådhusets 49 klokker? Ill. Wikimedia Commons
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller (LNtK), som består av 191 møllegrupper, stiller en rekke krav til slike anlegg, bl.a.
- Støygrenser ved alle vindhastigheter, ikke bare ved 6 og 8 m/s (laber til frisk bris).
- Mennesker skal ikke brukes som forsøksdyr.
- Samme krav til begrensning av naturinngrep som for andre industrianlegg.
Foto LtNK.