Nyheter
Fartssperre på 120 km/t?
Oppdatert : 21 sep 2013

Tunge lastebiler har allerede fartssperre, og forslaget om fartssperre i alle biler er ett av mange tiltak EU-kommisjonen ser på for å gjøre veiene tryggere. Innføres systemet kan det komme i form av et såkalt ISA-system (ISA = Intelligent Speed Adaption), som automatisk justerer hastigheten til fartsgrensen, og uansett hindrer deg i å kjøre fortere enn fartssperrens maksgrense, antydet satt til 120 km/t

Mindre støy

En fartssperre vil også redusere veitrafikkstøyen, som forårsaker nærmere 80 % av støyplagene i Norge (kilde Statistisk sentralbyrå):

  • Mer fart gir langt mer støy.
  • Med begrenset toppfart kan en bruke de mest støysvake dekkene. Skal en bil kunne kjøres i over 170 km/t, kreves nemlig hardere og mer støyende dekk – uansett fartsgrensen i landet.
skrens10

Mindre av dette - og mindre støy. Ill. Wikimedia Commons.

De borgerlige lover mer til samferdsel
Oppdatert : 18 sep 2013

Alle de borgerlige partiene vil øke bevilgningene til jernbane, kollektivtrafikk og veier. Utgangspunktet er Nasjonal transportplan 2014-2013 som regjeringen Stoltenberg la fram i april. Om den rødgrønne regjeringen hadde fått fortsette ville den i årlig gjennomsnitt bevilget 7,5 mrd til drift, vedlikehold og fornyelse og 9,2 mrd til investeringer i ny jerbane.
Frp og Høyre vil begge øke investeringene med 1,5 mrd årlig.

togbil

De borgerlige lover å bruker mer penger både på jernbaner og veier. Foto Pål Jensen

Mobilitetsuken: Sykkeldag i Oslo – under middels oppslutning
Oppdatert : 17 sep 2013

Oslo åpnet mobilitetsuken ved å tilby gratis sykkelreparatør, varm suppe, godteri og fine brosjyrer. Men arrangementet ble lagt til et litt bortgjemt sted, og alle visste ikke om det, så oppslutningen ble under middels.

geithams-supper

De serverte også varm suppe på en litt kjølig sykkeldag.

Snøscooterkrigen
Oppdatert : 17 sep 2013

Nå åpnes det for fornøyelseskjøring i 40 kommuner. «En alvorlig trussel mot det tradisjonelle norske friluftslivet,» sier motstanderne. «Bare tull», sier tilhengerne. Vi som hater støy får trøste oss med at Bottolf Fresens minitraktor og Reodor Felgens bærplukker med slingrekjøl ikke er satt i masseproduksjon. Mer..

snøscooter2

Mer fornøyelseskjøring med snøscooter. Foto Wikimedia Commons.

Virkelig moderne friluftsliv
Oppdatert : 13 sep 2013

Noe som kaller seg Bgwerks har lansert en hendig, liten sak med navn DTV, Dual-Terrain Vehicle. Den kan også brukes som sandscooter. Men tanken er ikke ny: Den som evner å se historiens kraftlinjer, vil se hvordan den viderefører det beste i den helt spesielle friluftstradisjonen som begynte med polske dvergstridsvogner («tanketter») fra de harde 20- og 30-åra, Bottolf Fresens minitraktor fra 1965, og sykkelreparatør Reodor Felgens bærplukker med slingrekjøl.

tankette2

Bgwerks’ moderne friluftsliv har gamle røtter. T.v. en polsk tankett fra 1930. T.h. en DTV fra Bgwerks, brukt som sandscooter. Med kjørestilen på bildet reduseres også DTV-ens fotavtrykk.

Tyskland: Demonstrasjoner mot flyplassutvidelser og -støy
Oppdatert : 10 sep 2013

I forbindelse med valgkampen har tusenvis av mennesker demonstrert mot nye eller utvidede flyplasser og flystøy – i Wiesbaden, med ca. 2500 delatgere (mot 4. rullebane ved Frankfurt), Dachau (mot 3. rullebane ved München) og Berlin. Mer.

flydemo-berlin

Flystøy gjør syk. Fra demoen mot ny flyplass I Berlin. Foto: Ikke oppgitt.

Orkdal: Enstemmig mot helseskadelig støy
Oppdatert : 06 sep 2013

Under behandlingen av kommuneplanens Samfunnsdel i Orkdal kommune ble følgende formulering, fremlagt av Torstein Larsen, enstemmig vedtatt:

«Orkdal kommune vil sikre et bo- og levemiljø uten helseskadelig støy.» Larsen, som nå representerer Pensjonistpartiet, er også styremedlem i Norsk forening mot støy og var vår første støyambassadør.

orkdal

Orkdal kommune vil sikre et bo- og levemiljø uten helseskadelig støy.

10% av ringveien rundt Paris får støysvak asfalt
Oppdatert : 04 sep 2013

Den franske organisasjonen mot støy, Bruitparif, som arbeider i regionen Île-de-France (Paris og 7 av departementene rundt den franske hovedstaden) opplyser at byen Paris denne sommeren har brukt ca. 28 millioner kroner på å legge ny asfalt på 3,3 km av ringveien rundt Paris. Ca 10 % av den samlede ringveisstrekningen. Den nye asfalten som legges, er støysvak asfalt.

Image1 (2)

Bildetekst:
Støysvak asfalt på ringveien i Paris, en av Frankrikes mest trafikkerte strekninger. Honnør til franske veimyndigheter, som også er underlagt kravet om kost-nytte, og som tenker samfunnsmessig helhetlig, inkluderer trivsel og helseaspektet, og legger støysvak asfalt. 10 % av ringveistrekningen har fått støysvak asfalt i sommer. Foto: Bruitparif   Les mer

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan