Nyheter
Prating påvirker mer enn flystøy
Oppdatert : 12 nov 2014
fly-heat-747

Prating forstyrrer mer enn flystøy når man skal konsentrere seg, viser ny studie. Forskere i Bergen og Gävle i Sverige har sett på hvilke deler av hjernen som aktiveres når vi skal holde oppmerksomheten på noe, samtidig som vi utsettes for ulike typer støy.

     – Vi vet at både flystøy og språklyder kan være forstyrrende, men at de kan forstyrre på ulik måte, sier førsteamanuensis Bjørn Sætrevik ved Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen. Han gjennomførte studien sammen med Patrik Sörqvist fra Høgskolan i Gävle. Studien ble nylig publisert i Scandinavian Journal of Psychology og er finansiert av det svenske og det norske forskningsrådet. Men selv om desibeltallene sier mye, så er dette enda et eksempel på ridder Nils Faarlunds visdomsord: Støy er mer enn det som kan måles. Mer.

Bjørvika-boliger i rød støysone
Oppdatert : 11 nov 2014
eufemia

Dronning Eufemias gate får ca. 10 000 motorkjøretøy i døgnet. Den markedsføres som en viktig kollektivgate. Foto Helge Høifødt/Wikimedia Commons

En del av Bjørvika-boligene blir liggende i rød sone, dvs. «et område som ikke er egnet til støyfølsomme bruksformål, og etablering av ny bebyggelse med støyfølsom bruksformål skal unngås»*. Den viktigste kilden til støy og eksos blir Dronning Eufemias gate. Den får ca. 10 000 motorkjøretøy i døgnet. Med en hastighet på 50 km/t vil den røde sonen strekke seg 20-30 m ut til hver side. Oslo har allerede ca. 69 000 boenheter i rød sone. Harald Nissen fra Miljøpartiet De Grønne ønsker ikke flere og sier nei til denne utbyggingen.

Han sier bl.a.:

– Så lenge man ikke er villig til å diskutere den store elefanten som trasker rundt i rommet som heter privatbilisme, så løser man ikke problemet. Det ser vi i Oslo øst, og det synes vi er svakt av de partiene som vanligvis kaller seg miljøpartier.

Mer.

*T-1442, Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanleggingen.

Gir kaffedrikking mindre tinnitus?
Oppdatert : 10 nov 2014
kaffe3

Vi kan ikke på medisinsk grunnlag dokumentere at kaffe kurerer gruff, men en underselse blant 65 000 kvinner kan tyde på at den reduserer faren for tinnitus (øresus). Ved inntak av over 0,6 gram koffein pr. dag – dvs. over ca. en liter middels sterk kaffe – avtok forekomsten av tinnitus med ca. 20 %. Forskerne fant ingen tilsvarende sammenheng mellom tinnitus og koffeinfri kaffe. Det er likevel for tidlig å anbefale kaffomani mot tinnitus. Hele undersøkelsen.

Florida: Livstid for å løse et støyproblem med pistol
Oppdatert : 05 nov 2014
Prison

Væpna kamp mot støyen førte til livsvarig. Ill. Wikimedia Commons

Ubetinget fengsel for livstid var straffen Michael Dunn (47) ble idømt for å ha skutt og drept 17-åringen Jordan Davis som han mente spilte for høy musikk. En hissig disputt mellom de to endte med at Dunn fyrte av en rekke skudd mot SUV-en (brautebilen) den andre satt i. Drapet skjedde ved en bensinstasjon utenfor Jacksonville. Mer

Bør synliggjøre skader av trafikkstøy
Oppdatert : 28 okt 2014

På tide å synliggjøre helseskader av trafikkstøy blant trafikkskadde og trafikkdrepte. Et eller annet sted mellom myndighetenes grafer for trafikkdrepte og trafikkskadde bør man forestille seg en graf over mennesker som dør for tidlig eller får helseskader som følge av trafikkstøy. Grafen er der, men er foreløpig ikke nøyaktig identifisert. Støyforeningen har laget en rød kurve for å minne ansvarlige om at vegtrafikkstøy også har en høyst reell helsekonsekvens, selv om den ikke er synlig på offentlige statistikker. Man kan ikke snakke om trafikksikkerhet uten å ta langsiktige helseeffekter av vegtrafikkstøy med i betraktningen. Les mer om Støyforeningens høringsuttalelse til Samferdselsbudsjettet.

Trafikkskadde og støyskadde med rød kurve

På tide å synliggjøre helseskader av trafikkstøy blant trafikkskadde og trafikkdrepte. Støyforeningen har for visualiseringens skyld lagt en rød kurve inn i samferdselsbudsjettets kurvediagram på side 52, for å vise at trafikkstøy medfører en betydelig helsekonsekvens - som må tas hensyn til i budsjetter og handlingsplan.

Helse, miljø og penger spart hvis alle kjører miljøbildekk
Oppdatert : 28 okt 2014

Hvor mye vil samfunnet, miljøet og du selv tjene på at du skiftet til bildekk med de beste miljøegenskapene? Norge har hatt obligatorisk miljømerking av bildekk fra 1.1.2012. Det internasjonalt anerkjente miljøkonsulent- og forskningsbyrået TNO undersøkte hva effekten ville bil for Nederland om alle kjøretøy i landet tok i bruk trippel A dekk (best både når det gjelder rulleegenskaper, våtgrep og støy). I Nederland ville det ha enorm effekt på energiforbruk, sikkerhet og støy. Årlige samfunnsbesparelser ville tilsvare 8 milliarder kroner. I Norge kan man regne med tilsvarende gode effekter.

Dekkmerket

Om alle bileiere valgte trippel A miljømerkede dekk ville de spare både seg selv, miljøet og samfunnet for store konsekvenser.

Høringsuttalelser til statsbudsjettet
Oppdatert : 24 okt 2014

Stortingets behandling av statsbudsjettet er nå i full gang. 

Høringsuttalelsene til Norsk forening mot støy legges ut her.

budsjett15
Biltrafikk = økt fare for hjertedød blant kvinner
Oppdatert : 21 okt 2014
bilkø-ski

Ikke bra for hjertet å bo nær en større vei.

Det viser en undersøkelse blant 107 000 kvinner i USA. Foto Pål Jensen

I USA forårsaker hjerte-/karsydommer 1/4 av dødsfallene blant kvinner. Og naboskap til en større vei er en like stor risiko som fedme, røyking og dårlig kosthold. 50 m fra en slik vei er risikoen for hjertedød 38 % høyere om 500 m fra en tilsvarende vei. Det sier Jaime E. Hart fra Brigham and Women's Hospital og Harvard Medical School i Boston etter å ha ledet arbeidet med en undersøkelse av 107 000 kvinner. De fleste var hvite middel- og oberklassekvinner, med en gjennomsnittsalder på 60 år. Riskoen for plutselig hjertedød økte 6 % for hver 100 m mindre avstand til veien. 50 m fra en vei med f.eks. 10 000 kjøretøy i døgnet og fartsgrense 80 km/t gir normalt ca. 65 dBA Lden, dvs. et veiet gjennomsnitt hvor støy om kvelden og natten vektlegges mer. Det tilsvarer grensen mellom gul og rød sone i det norske støyregelverket. De mest utsatte stedene i Norge har støy over 80 dBA, og tilsvarende mer eksos. Mer.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan