– Høringsforslaget er for uforpliktende, oppfyller ikke lovkrav og bidrar ikke til å sikre helse- og miljøforbedring for innbyggerne i Norges mest befolkede region.
Dette sier Norsk forening mot støy i sin høringsuttalelse.
– Et ferskt eksempel på mindretallstyranni overfor flertallet er opphevelsen av forbudet mot snøscooterkjøring i utmark. Det kan bli et lite mareritt i nye deler av norsk natur. Tilhengere av desentralisert regulering og friere kjøring er velorganiserte særinteresser – turoperatører, grunneiere, motorentusiaster og snøscooterforhandlere.
Først presser særinteressene slike vedtak igjennom. Dernest sementeres interessene gjennom lokal tilpasning og operatører som vokser på adgangen, slik at det blir nærmest umulig å reversere vedtaket. Finnmarksvidda har vært et utstillingsvindu for slike mekanismer.
Pengebom av eldre årgang. Ill. Wikimedia Commons
Bystyret i Bergen vedtok onsdag 18. februar at det fra nyttår skal koste 45 kroner for en personbil å kjøre gjennom bomringen i rushtiden, dvs. kl. 630–9 og 1430–1630. Det skal koste 19 kroner ellers. I dag koster en passering 25 kroner uansett tid på døgnet. Erfaringer fra Stockholm viste at køprising (rushtidsavgift) førte til mindre biltrafikk og renere luft – mens støynivået ikke endret seg vesentlig. Hvis den reduserte biltrafikken i rushtidene utnyttes til f.eks. å omgjøre kjørefelt til bussfelt eller sykkelfelt, kan antagelig også støyen reduseres.
Utvidet adgang til lovlig snøscooterkjøring ser ikke ut til å ha redusert den ulovlige kjøringen.
På Miljøkonferansen 2015 i Nord-Trøndelag advarte lensmann Nils Roger Duna i Flatanger var krystallklar på at det ville bli mer ulovlig kjøring, og også flere alvorlige ulykker. Hans kollega i Vinje, Trond Neri Flothyl, fastslår at stadig flere kjører ulovlig i fjellet etter at Vinje i 2003 ble en forsøkskommune for utvidet adgang til lovlig kjøring.
Viktig å beskytte ørene.
Anslagsvis 10 mill. briter har mer eller mindre hørselstap, og dette antas å øke til 14,1 mill. i 2031. Anslagsvis 6 mill. briter ville ha nytte av høreapparat. Men bare 2 mill. briter har et slikt, og bare 30 % av dem igjen bruker det regelmessig. Mer.
Mange av disse dundrer gjennom Holmestrand sentrum. Ill. Wikimedia Commons.
Etter Skjeggestadbrokollapsen er biltrafikken på E18 igjen ledet gjennom Holmestrand sentrum, med støy fra 10 000 biler i døgnet – hvorav ca. 1000 tunge lastebiler og trailere.
– Vi får psykiske problemer, sier Unni Sten til nrk.no.
Stengningen kan bli langvarig, så det er grunn til å spørre hvor lenge de har lov til å kjøre all biltrafikken tilbake i det gamle gatenettet uten tiltak.
TV-kos. Ill. Wikimedia Commons
Lei av musikk som bakgrunnsstøy i radio og TV? Den fører bl.a. også til at hørselshemmede må skru opp volumet enda mer, og plage naboene med mer støy. Denne underskriftskampanjen gjelder for NRK-TV, men det går an å håpe på en smitteeffekt til NRK-radio og de kommersielle TV- og radiokanalene.
Hvis overføringstapene reduseres, blir disse mer konkurransedyktige
Karbonkuler i nanostørrelse gjør at isolasjonen i kraftledninger kan tåle høyere spenning – og dermed utnytte elkraften bedre ved å redusere overføringstapene. Iallfall har forskere ved Chalmers i Göteborg funnet ut at spenningen dermed kan økes med 26 %. Hvis dette lar seg realisere, blir bl.a. alle former for elektriske kjøretøy – elbiler, batteribusser, trolleybusser, tog, trikker… mer konkurransedyktige. Karbonkulene består av 60 karbonatomer (herav navnet C60), ordnet slik at de minner om en fotball. Mer.