Nyheter
Elbiler: Færre helseplager enn eksosbiler
Oppdatert : 21 okt 2015
elbil-ulf

Elbiler gir 0 eksos og mindre støy, og dermed færre helseplager. Her presenterer generalsekretær Ulf Winther en av dem, nemlig Støyforeningens Offisielle Patruljebil. Foto Pål Jensen

     – Elektrifisering av bilparken vil både gi et lavere og et roligere støybilde fra trafikken, sier generalsekretær Ulf Winther på kraftselskapet Fortums nettsider. Forskjellen merkes mest i bytrafikken, hvor hastighetene gjerne er lave. Ved hastigheter på over 40 km/t dominerer dekkstøyen.

Rogaland: Ja til trolleybusser!
Oppdatert : 20 okt 2015
trolleyb-luzern

Dobbeltledd-trolleybuss (Maxibus electricus), Luzern. Foto Björn J/Wikimedia Commons

Fylkestinget i Rogaland vedtok i dag å sette inn trolleybusser på den 50 km lange bussveien som skal bygges på Nord-Jæren, dvs. fra Stavanger og sørover. Vedtaket ble gjort mot stemmene til Frp (som ville ha diesel-hybridbusser inntil batteriteknologien blir fullmoden) og SV (som ønsket bybane). Infrastrukturen for trolleybusser er dyrene enn for batteri- og eksosbusser (dog billigere enn for bybane) og er beregnet å koste ca. 700 mill. kr – men har til gjengjeld lang levetid. En annen invending er at teknologien er «gammel», «60-talls» osv. Den er til gjengjeld velprøvet og finnes i over 300 byer. Støymessig er trolley- og batteribusser likeverdige. Gevinsten ved elektrifisering er langt større enn for personbiler, da mesteparten av støyen fra en buss – iallfall i bytrafikk – skyldes motoren. For øvrig har moderne trolleybusser også et batteri, som lages under trolleykjøring. Dermed kan de f.eks. kjøres i en annen gate hvis en gate er stengt eller strømløs.

     Mer (inkl. både saklig debatt og skjellsord)

Påbudt støy fra elbiler?
Oppdatert : 20 okt 2015

 

elbil-sonic

Blir støy fra slike biler påbudt?

 

Et EU-direktiv krever at elbiler utstyres med kunstig motorstyøy ved hastigheter på opptil 20 km/t, selv om dette neppe blir gjennomført før i 2019. Norges Blindeforbunds søsterorganisasjoner i EU-landene har vårt pådrivere for dette. Derimot har Både Norsk forening mot støy og Elbilforeningen lenge vært skeptiske. Debatt med Ulf Winther i Norsk forening mot støy, og Norges Blindeforbunds Sverre Fuglerud i NRK-Her og nå.

Østfold: E6-motorveien er verre enn sitt rykte
Oppdatert : 19 okt 2015
e6-østfold

Biltrafikken på den nye E6-motorveien sør for Moss har økt ekstremt. Kilde TØI-rapport 1165-2011

På E6-motorveien gjennom Rygge sør for Moss har biltrafikken alt nå nådd det nivået Statens vegvesen forutsatte for 2028–33. Dette er dokumentert i en rapport Norsk forening mot støy har laget for Hanan Vel. Det skyldes dels at den nye motorveien har suget til seg trafikk fra andre veier, men også at den har skapt mer biltrafikk. I tillegg er fartsgrensene hevet.

     – Den største forskjellen er at nå er det trafikk hele døgnet. Det er aldri stille. Da fartsgrensen til E6 gikk opp til 110 enkelte strekk i 2014, gjorde støyen et kraftig hopp. Derfor bestilte vi en vitenskapelig måling. At vi skulle ligge 15–20 år foran prognosen i tid, det hadde vi ikke trodd, sier Rydningen til Moss Avis.

Ønsker tiltak

Hanan Vel håper nå på tiltak:
– Vi håper at man nå kan vurdere fartsgrensen på enkelte områder, og kanskje få et mykere underlag. Det er kolossal forskjell på regnvær og tørt vær, og på ny og gammel asfalt. Og så håper vi at man få godstrafikk over på tog.

For ordens skyld: Målingene ble utført på tørr veibane, i tråd med kravene i NS 8174-2:2007, Akustikk - Måling av lydtrykknivå fra veitrafikk - Del 2: Forenklet metode

Mer 

Lysvandring langs Alna
Oppdatert : 12 okt 2015
Skjermbilde 2015-10-08 14.22.07

En god lys- og lyd - opplevelse langs Alna - Oslos urelv - om kvelden 8. oktober. Etter mørkets frembrudd den klare høstkvelden arrangeres lysvandring. Den starter kl 19. Du bør starte vandringen fra Romsås eller Grorud og følge faklene nedover. Langs elva er det en rekke flotte lysinstallasjoner som er tilrettelagt av et lokalt kunstsenter. Du er lovet flotte opplevelser. Lys nytes svært godt i stillhet. Lysvandringen byr også byr også på gode lydmiljøer. God tur! Link til arrangementets facebookside.  

Frykter støy fra isbithenting
Oppdatert : 06 okt 2015
heli-svartisen

Fotomontasje etter Wikimedia Commons

Klimaendringene gjør at Svartisen krymper, og et selskap som vil hente luksus-isbiter fra breen ser for seg 4320 helikopterturer årlig i juli–oktober. Det gjør lokalbefolkningen også – og liker det dårlig. De frykter for friluftslivet, med klapring fra helikoptere og uttak av 3600 m³ is pr. år.
– Det er en utmattende og øredøvende støy, innerst i en ellers fredelig og stille fjordarm, sier May-Lis Myrvang-Strand fra Meløy i Nordland til nrk.no etter å ha hørt prøveflyvninger.

Firmaet Svaice står bak. De vil hente ut isbiter fra Storglomvatnet ved Svartisen for å selge på et luksusmarked i utlandet. I tillegg til støyen vil dette prosjektet bidra ganske mye til de klimaendringene som gjør at Svartisen krymper.

Kommunens planutvalg har godkjent prosjektet. Lederen utvalget, Kai Nymo (Frp), innrømmer at de nok ikke har vurdert disse tingene godt nok, men påpeker at de snart skal bli forelagt en støyundersøkelse. Deretter vil kommunen gjøre en ny vurdering innen 1. desember.
Her kan du lese mer – og nyte lydbildet.

Sanner senker lydkravene ved F 35 flyplassen!
Oppdatert : 02 okt 2015
Sanner

Sterke nasjonale hensyn og vitale miljøhensyn kolliderer på Ørland. Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner vedtar å senke lydkravene til boliger. Foto: KMD 

Først i 2019 er det planlagt Ørland flyplass vil være i normal drift som F35-flybase. I mellomtiden pågår reguleringsarbeidet. I sommer behandlet Kommunal- og moderniseringsdepartementet Forsvarsbyggs innsigelser mot kommunens reguleringsvedtak, og konkluderte med å tillate lydklasse D (!) for en del av den eksisterende bebyggelsen rundt flyplassen -« der det ikke er mulig ut fra bygningstekniske forhold eller forsvarlig kost-nytte forhold å sikre lydklasse C for innendørs lydforhold.»    

Vårt dyrekjøpte, støyende og trege(?) kampfly
Oppdatert : 01 okt 2015
f-35

Norge har mottatt sitt første F-35. Hurra. Foto Mark Schierbecker/Wikimedia Commons

Med applaus og hornmusikk har Norge mottatt sitt første eksemplar av kampflyet F-35A. Norsk forening mot støy dokumenterte for flere år siden, med støymålinger fra Eglin-basen i Florida, at dette flyet støyet langt mer enn forgjengeren F-16. Flyet har også vist seg enda mye dyrere enn forutsagt. Men lekkasjer fra testflyvningen viser at vårt dyrekjøpte kampfly også er tregere og mindre manøvreringsdyktig enn det gamle, skriver Klassekampen. Det skal riktignok innrømmes at F-35A tar opptil åtte tonn bomber, like mye som de tunge bombeflyene under 2. verdenskrig. Ved lavflyvning kan det sikkert også blåse ut ørene på hovedfienden.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan