Nyheter
Vi trenger flere medlemmer...
Oppdatert : 12 nov 2014

...bli med å verve et medlem hver!

Og hvis du er medlem, kan vi tilby en hurtigsvarpremie hvis du fornyer for 2015 innen 30. november.

Aftenposten: Nei til snøscooter-liberalisering
Oppdatert : 24 nov 2014
snøsc5

Heller ikke Aftenposten ønsker mer av dette.

På lederplass skriver avisen:

«Regjeringen forslår å tillate mer fornøyelseskjøring med snøscooter. Forslaget er dårlig forberedt, lite gjennomtenkt, og vi håper det blir nedstemt i Stortinget. Loven om motorferdsel i utmark kom i 1977. Den var et svar på at flertallet av våre folkevalgte så at antall kjøretøyer, og bruken av dem, allerede den gang var i ferd med å bli et problem i form av støy, belastning på og redusert trivsel i naturen.» Mer.

Nederland: Sykkelvei med solceller
Oppdatert : 20 nov 2014
sykl-solar-road

Solcellesykkelveiarbeid. Ill. SolarRoad.
Nederlenderne bygger det de mener er verdens første sykkelvei med solceller. Strømmen planlegges brukt til gatebelysning, husholdninger – og lading av elbiler. Solcellene ligger på den ene siden av veien. De er dekket av 1 cm tykt glass, med en ru overflate for å unngå utglidninger for syklistene. Foreløpig er prisen høy, $3,7 (ca. 23 mill. kr) for 100 m, men meterprisen antas å gå ned etter hvert. Mer.

Lydøvelser i klasserommet
Oppdatert : 19 nov 2014
lydøv

Ill. Musik/Teatermuseet i Stockholm.
Vi har to fantastiske instrumenter på hver side av hodet, og Musik/Teatermuseet i Stockholm har et forslag til øvelser i å bruke dem. De er beregnet på klasserommet – men kanskje de kan brukes også i barnehagen eller i bursdagsselskaper? Mer om hvordan du kan lære barna å bruke ørene til mer enn å øke varmetapet under ørkenvandring.*

*Det er alvorlig ment. Når ørkendyr ofte har store ører, er det også for å øke varmetapet.

Folk flest ønsker ikke mer snøscooterkjør
Oppdatert : 18 nov 2014
snøsc5

Folk flest ønsker ikke mer av dette

I sitt ønske om mer snøscooterkjør er regjeringen på kollisjonskurs med folk flest, og også med sine egne velgere. Selv blant Frp-velgerne er 48 % mot og bare 32 % for, mens 20 % ikke har tatt standpunkt. For Høyre er fordelingen 51–30–19. Opposisjonspartiene har fra 0 til 23 % for. Ap har 71–16–12.

Kilde: Norsk Friluftsliv.

 

Konferansen «Bylykke» – om urbanisme, bylivskvaliteter og .....støy
Oppdatert : 19 nov 2014

18. november ble Bjørvikakonferansen «Bylykke» arrangert. Konferansen tok for seg hva som gir "bylykke" og bylivskvaliteter, og så også nærmere på den allestedsværende urbanismens muligheter, potensielle konflikter og dilemmaer. Rådgiver Steven Gersh i Norsk forening mot støy holdt et innlegg om hvilke støykonflikter som kan oppstå, og som byutviklerne bør ta høyde for å løse allerede på planleggingsstadiet. Ca. 140 deltok.

Batteridrevne leddbusser
Oppdatert : 15 nov 2014
EL-leddbuss-byd

Verdens største batteridrevne leddbuss. Foto: BYD.

Leddtrolleybusser går det tretten på dusinet av, mens batteridrevne leddbusser har vært mangelvare. Nå kan polske Solaris by på sin Urbino 18 Electric. Den tyske byen Braunschweig har bestilt fire slike. Fra Kina kommer imidlertid et BYD på en leddbuss ved navn Lancaster, som kan ta 120 passasjerer og skal kunne kjøre over 270 km pr. lading. BYD hevder å være ledende innen elektrisk nærtrafikk.

Mer om BYD Lancaster.

Mer om Urbino 18 Electric

Frykter 190 000 flere trailere på veiene
Oppdatert : 14 nov 2014
trailerxl2

Oslo havner frykter 190 000 flere trailere pr. år på norske veier når EUs svoveldirektiv for skipsfarten trer i kraft. Foto Transport & Environment.

1. januar 2015 trer EUs nye svoveldirektiv i kraft. Det krever at svovelinnholdet i skipsdrivstoff reduseres til 1/10. Havnedirektør Anne Sigrid Hamran i Oslo Havn frykter at dette vil gi en stor nedgang i godstransport på sjø og sier at kostnadsøkningen er stor, spesielt for havnene med lengst seilingsavstand.
En rapport konkluderer med at rundt 1/5 av dagens sjøtransport vil gå over på vei om det ikke innføres kompensasjonsordninger for det nye svoveldirektivet.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan