Nyheter
Vi trenger flere medlemmer
Oppdatert : 13 juni 2014

Bli med å verve et medlem hver.

Ferie i juli
Oppdatert : 25 juni 2014
humla2

La humla suse i juli, og velkommen tilbake 1. august! Foto Pål Jensen

Norsk forening mot støy tar ferie i juli.

husk
Veitrafikk hovedkilden til transportstøy i EU
Oppdatert : 03 juli 2014
støy-euro

Transportstøyen i EU kommer hovedsakelig fra veitrafikken, selv om 20 mill. har nattestøy >= 50 dBA fra flytrafikk. Ill. fra rapporten.
I Norge forårsaker veitrafikk nærmere 80 % av støyplagene. Forholdene er ikke mye annerledes i EU-landene. Årsaken er selvfølgelig at bilene finnes overalt, og at det er så mange av dem. Rapporten Quieter Cities of the Future fra Chalmers dokumenterer både konsekvensene av trafikkstøy og beskriver tiltak som kan dempe støyen.

HLF ansetter ny interessepolitisk rådgiver
Oppdatert : 30 juni 2014

HLF (Hørselshemmedes Landsforbund) har ansatt Marte Oppedal Vale (36) som ny rådgiver i interessepolitisk avdeling. Hun har vært rådgiver hos Likestillingsombudet, har høy utdannelse og lang erfaring innen politisk påvirkning – og også godt kjennskap til hørselssaken. Mer.

Hvilken bil bråker mest?
Oppdatert : 30 juni 2014
bilvåt

Dekkstøy dominerer ved hastigheter på over 30-40 km/t, særlig på våt vei - med mindre fuktigheten gjør at bilen får en stans. Foto Pål Jensen.

Det skal forskerne – deriblant Truls Berge ved Sintef, formodentlig et kjent navn for mange av våre lesere – besvare med prosjektet Move (Metodikk og systemer for overvåking av miljøbelastning fra veitrafikk). Forskningsrådet bidrar med finansiering av prosjektet, som har et budsjett på 17,5 mill. kr. Målet er å få til prototyper på teknologi for et kommersielt miljøovervåkingsverktøy om et års tid. Forskerne prøver også å skille motorstøy og dekkstøy. Mer.

Elektrisk Harley-Davidson
Oppdatert : 24 juni 2014
el-mc-hd

En moderne husgud, nå også elektrisk. Foto Harley-Davidson

Harley-Davidson-MC-er er et kraftig – og støyende – motstykke til romernes husguder (penater). Men nå har de laget en elektrisk motorsykkel, som de har til utprøving. Mer.

Solar Wind Energy satser stort
Oppdatert : 23 juni 2014
vindtårn2

Solar Wind Energys foreslåtte vindtårn på nærmere 700 m. Vindturbinene sees ved foten av tårnet. Innfelt Barcode-byggene i samme målestokk.

Havvindturbiner går det tretten på dusinet av, men Solar Wind Energy tenker stort – nærmere 700 m for å være nøyaktig. Vannet skal pumpes oppover i tårnet. Der sprøytes det utover i form av bittesmå dråper, som fordamper i tårnluften, som i sin tid er varmet opp av solen. Fordampingen krever varme, slik at luften blir kjøligere og tyngre. Dermed faller den og kommer opp i en fart på over 80 km/t ved å sende gjennom trange åpninger, hvor den skal drive turbiner. Prosessen minner mye om den som foregår i en bygesky. Kapasitet, kostnader, støynivå osv. er ikke oppgitt. Mer.

Stemte ned forslag om opphør av snøscooterforsøket
Oppdatert : 17 juni 2014

 Stortingets energi- og miljøkomité behandlet i dag forslaget fra Arbeiderpartiet og Venstre om å stanse regjeringens forsøksordning med scooterkjøring. Men med støtte fra Senterpartiets Marit Arnstad fikk regjeringen flertall mot opphørsforslaget. Både Venstre og Krf stemte med Ap, SV, og Miljøpartiet de Grønne for å bringe forsøksordningen med snøscootere til opphør.

Dermed er det flertall i energi- og miljøkomiteen for at Regjeringens forsøksordning med snøscootere kan fortsette.

Arctic_cat

Kjør på, var beskjeden fra energi- og miljøkomiteen da den behandlet forslaget om å stoppe forsøket med frislipp av snøscootere i 108 komuner. Foto: Wikimedia Commons og forsiden på Støyforeningens magasin, mai 2014.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan