Nyheter
Valentinsdagen: Gi et medlemskap!
Oppdatert : 11 feb 2016
val

Støysvak luftpost. Ill. Wikimedia Commons

15. februar 270 e.Kr., under keiser Claudius II Gothicus, skal den dødsdømte biskop Valentinus av Roma ha forelsket seg i bøddelens datter og sendt henne et kosebrev. Eller gjaldt brevet et ønske om medlemskap i den romerske foreningen mot støy? Ingen vet, for verdens første valentinusbrev er bare en legende, og keiseren befant seg antagelig på Balkan. Men blås i det. Bruk dagen til å begave din umistelige kjæreste med et medlemskap!

Wisconsin: Vindturbiner = helserisiko
Oppdatert : 11 feb 2016
grennbay

Helsekomiteen i Brown County (hvor byen Green Bay ligger), Wisconsin, har fastslått at støy fra vindturbiner utgjør en helserisiko. Folk har klaget på støy opptil 7 km fra vindturbinene, men under en årelang undersøkelse ble det bl.a. påvist infralyd og lavfrekvent støy innendørs opptil 10 km fra vindturbinene – bokstavelig talt i mils omkrets. Tre familier har flyttet ut av området pga. støyen. Tilhengerne av vindkraft fremholder at infralyd og lavfrekvent støy også forekommer i kilometers avstand fra trafikkårer og store sjøer. De mener det ikke er vitenskapelig bevist at vindturbiner gjør folk syke.
Mer

F-35 rystet USAs østkyst
Oppdatert : 03 feb 2016
f-35østkyst

Ikke et ekte jordskjelv; heller et flyskjelv.

Jordskjelvlignende rystelser rammet 29. januar USAs østkyst, fra det Sørlige New Jersey til Connecticut. U.S. Geological Survey kunne snart opplyse at de ikke sklydtes et ekte jordskjelv. Etter hvert viste det seg at de etter all sannsynlighet stammet fra testing av kampflyet F-35C i overlydshastighet. I Norge er flyet kanskje mest kjent for sin skyhøye pris, men også støynivået er ekstremt. Overlydssmellet førte til sprekkdannelser i bygninger opptil 160 km borte.
Mer

Slakter Luftfartstilsynet for utgangspunkt for ny støyforskrift OSL
Oppdatert : 01 feb 2016
Ørnt1

Ørn Terje Foss, lege og medlem av Støyforeningens sakkyndige råd, mener det var store mangler i høringsnotatet til revidert støyforskrift for Oslo Lufthavn som flyplasskommunene svarte på i høst. Nå foreligger ny støyforskrift. Ikrafttredelse 26. mai, melder Luftfartstilsynet.  Foto Pål Jensen.

I stor grad følges bestemmelsene fra tidligere forskrift. Men nytt er det at Avinor hver måned skal publisere en støyrapport fra driften! Disiplinerende?

Men når utgangspunket er som galest, blir resultatet deretter. 

Støyklagekart
Oppdatert : 26 jan 2016
støyklagekart

Mer støy i 2014 enn i 2010, eller økende støybevissthet? Ill. Trulia.

Mange har vel sett støykart eller støysonekart langs en vei eller rundt en flyplass eller skytebane. For flere byer i USA finnes støyklagekart, hvor områdene med flest støyklager får de friskeste fargene. Dette gir også en indikasjon av støynivået, selv om kommunen vil motta flere støyklager fra et tettbodd område uten at andelen støyplagede nødvendigvis er høyere. Mer

Airbus A320Neo støyer mindre
Oppdatert : 22 jan 2016
airbus320neo

Bl.a. større motorer, «sharklets» og nye startprosedyrer skal redusere flystøyen. Ill. Airbus.

Airbus A320Neo oppgis å støye mindre enn forgjengeren A320 fra 1990. Det tilskrives bl.a. større motorer (= samme fremdrift med lavere turtall), «sharklets» (en mutasjon av «winglets») og nye startprosedyrer. Men Airbus har flere støysvake kort i ermet, mener de. Deres A340 blir blir kalt «Hushliner» av pressen – iallfall av Airbus. De regner med at flystøyen blir redusert med 65 % (ca. 5 dBA) fra 2000 til 2050. Fra 1988 til 2010 gikk antall beboere med >57 dBA ved Heathrow ned fra 590 000 til 228 700, selv om antall flybevegelser økte fra 350 000 til 454 800. Før man tilskriver moderne flytyper denne støyreduksjonen, bør man huske at flyplassenes metode for å redusere støy er å spre innflyging og utflyging i stadig større vifteform. Slik at støyen rammer flere mennesker, men i mindre doser som ligger akkurat under maksgrensene. (Gardermo-metoden) Støyreduksjon? Men gledelig med mer stillegående fly. Mer. 

Ti bidrag til renere luft – gir de også mindre støy?
Oppdatert : 20 jan 2016
eksos-iversjon

Inversjon gjør at eksos og svevestøv fra utallige biler,piggdekk og vedovner samler seg i et ufyselig lag nær bakken. Aftenposten har gitt ti råd for å bidra til renere luft. Noen av dem gir også mindre støy. Foto: Wikimedia Commons

1. La bilen stå

Ja, nærmere 80 % av støyplagene skyldes veitrafikk. Virkningen er størst hvis du har en støyende dieselbil med piggdekk, minst med en liten elbil.

2. Kjør piggfritt

Ja, på bar asfalt gir piggkjøring gjerne mer enn dobbelt så mye dekkstøy som piggfri kjøring. I tillegg kommer en tendens til å øke farten ved piggkjøring fordi piggdekkene gir en falsk trygghetsfølelse.

Mer.

Vil du at barnet ditt skal vokse opp i rød støysone?
Oppdatert : 20 jan 2016
Skjermbilde 2016-01-20 09.36.43

Fortetting er løsenordet i dagens arealplanlegging. Men det er en paradoksal side ved å fortette for å forbedre miljøet. For samtidig fører det til at flere utsettes for miljøskader ved at befolkning hopes opp i områder som har dårlige miljøkvaliteter. Selv om  det stilles byggekrav (minst et soverom mot stille side) er uteområdet tungt støyeksponert, over anbefalte grenser - i forhold til WHO såvel som våre egne nasjonale støykrav og målsettinger. Vil du at ditt barn skal vokse opp i rød sone? Da bør du være oppmerksom på at arealplanen for Oslo kommune opprinnelig innstilte på boligbygging i en meget stor andel av byens røde støysoner. Dette ble senere redusert. Men både Oslo og mange andre norske byer har utviklingsplaner for å bygge boliger i rød støysone. Hvilke rettigheter har barn?

Se link

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan