Nyheter
Mer depresjon i områder med trafikkstøy
Oppdatert : 17 jan 2017
støy-trafikk

Depresjon er mer utbredt i områder som utsettes for støy fra biler, fly eller tog – og særlig hvis de utsettes for alle disse formene for støy.

Fotos Pål Jensen.

Depresjon er mer utbredt blant 40-åringer og eldre i områder utsatt for trafikkstøy, viser en stor undersøkelse fra Frankfurt. Overhyppigheten var på ca. 20 % både for veitrafikkstøy, flystøy og jernbanestøy. For dem som har >50 dB fra alle tre kilder, var overhyppigheten ca. 42 %.

Sammendrag fra undersøkelsen

Mer om trafikkstøy og depresjon 

Samsvar flystøy–overhyppighet av depresjon

Kan ro og stillhet få flere til å reise kollektivt?
Oppdatert : 14 jan 2017
t-rush

En studie fra Göteborg viser at fred og ro, god plass og muligheter til å lade mobilen er viktig for å få ungdom til å reise kollektivt. Forholdene er ikke alltid mønstergyldige i så måte. Foto Pål Jensen.

En studie av 24 unge (18–20 år) i Göteborg viser at ro og fred er viktig for å få dem til fortsatt å reise kollektivt. Minst like viktig er at de har godt om plass, og muligheter til å lade mobilen. For graden av ro og fred spiller nok også kollektivmidlenes egen støy en roile. Selv uten støy fra medpassasjerer er det vanskelig å finne fred og ro f.eks. i Oslos tordentrikker, hvis rikholdige lydbilde riktignok burde fascinere en akustiker. Og støysvake kollektivmidler kan i seg selv bidra til mer støysvake passasjerer når de ikke trenger å rope og skrike for å overdøve motordur og skarmling.
Mer

Kronikk mot regjeringens vannscooterkjør
Oppdatert : 12 jan 2017
vannsc2

I år kan lyden av bølgeskvulp og måkeskrik bli overdøvet av vannscootere i høy fart, helt innpå strender og svaberg. Foto 4ever.

En Aftenposten-kronikk, som 18 frilufts- og miljøorganisasjoner står bak, fastslår:
«Regjeringen vil oppheve dagens vannscooterfrie soner langs land. En bred allianse av organisasjoner roper nå varsko: Mer vannscooterkjøring vil gå på bekostning av alle de som bruker kysten og innsjøene som rekreasjonsområde. Flere vannscootere i høy fart nær land vil bety mer støy, flere konflikter og flere ulykker i skjærgården og ved norske innsjøer.»

Hele kronikken

Eiendomsforringelse: Også Trump mot flystøy
Oppdatert : 12 jan 2017
trump

Mot flystøy

Også den fremtredende eiendomsmegler Donald Trump er klar over at støy forringer eiendomsverdien. Etter at han kjøpte opp eiendommen Mar-a-Lago i Florida, har han helt siden 1995 kranglet med Palm Beach County, som driver en flyplass og har sendt flere fly over den vordende presidentens residens. Også herr eiendomsmeglerens eget fly blir sendt over eiendommen. Søksmålene nådde et høydepunkt i januar 2016, da Palm Beach County ble saksøkt for $100 mill. (ca. 850 mill. kr). Han fikk ikke medhold i retten. Men nå kan han formodentlig kose seg i ro og fred fordi presidentresidensen blir en flyforbudssone.
Mer om Trumps landsted og vendetta med Palm Beach County 

Vi trenger ingen 3. rullebane på Gardermoen
Oppdatert : 02 jan 2017
Skjermbilde 2017-01-02 13.44.08

Avinor ønsker å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, for å øke flytrafikken. Ny rullebane og tilhørende trafikkvekst gir høyere klimagassutslipp, og mer støy og vil beslaglegge store arealer, derav verdifulle jordressurser. I en debattartikkel har 8 norske miljøorganisasjoner - inklusiv Norsk forening mot støy - gått ut med argumenter mot planene om en tredje rullebane.

eller gå til link

Flere plages av støy: Fikk du med innslaget om støy i NRK–Her og nå?
Oppdatert : 02 jan 2017
radiolytt

Lytt på radio.

Bronseskulptur av George Segal/Wikimedia Commons.

Hør!

Massivt nei til økt vannscootertrafikk
Oppdatert : 23 des 2016
0740abda-a4c8-4160-802d-33fdfd928402

Det ropes et kraftig varsko mot regjeringens vannscooterforslag. 18 organisasjoner - inklusiv Norsk forening mot støy - har overrakt et felles opprop til den politiske ledelsen i Klima- og miljødepartementet. Bakgrunnen er at regjeringen har varslet at de ønsker å fjerne dagens vannscooterregelverk og likestille vannscooter med båt fra 2017. 

- Regjeringens forslag vil føre til mer vannscooterkjøring i høy fart nær land. Dersom vannscooterne skal følge samme regler som båter, blir det i praksis fritt fram til å kjøre overalt, sier Erling Lae, styreleder i Norsk Friluftsliv.

Resultatet blir sannsynligvis flere ulykker, mer støy og flere konflikter i skjærgården. Den økte trafikken utgjør også en fare for sårbare sjøfuglbestander, mener organisasjonene, som er imot den varslede endringen. Klima- og miljødepartementet har varslet at forslaget sendes ut på høring før jul.

Drammen: 6 elbusser i 2017
Oppdatert : 21 des 2016
elbuss-ebusco2

Kollektivselskapet Brakar har valgt seks Ebusco-busser for ruten Drammen–Solbergelva–Mjøndalen. Foto Pål Jensen.

Til tross for navnet har Buskeruds kollektivselskap Brakar vedtatt å bestille seks elbusser fra nederlandske Ebusco. De skal etter planen leveres i løpet av 2017 og settes inn på rute 51 Drammen–Solbergelva–Mjøndalen, som nå har avganger hvert kvarter. Batterikapasiteten er opptil 311 kWh, og kjørelengden opptil 300 km. Bussene får hurtigladestasjoner i Drammen og Mjøndalen. Dermed kan batteriene krympes, så bussene får plass til flere passasjerer. De blir 12,1 m, skal veie 13 tonn og romme opptil 90 passasjerer. Stavanger har gående et prøveprosjekt med to Ebusco-er. Ebusco har også prøvekjørt en elbuss i Oslo.

Mer.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan