Nyheter
Mer passende passform?
Oppdatert : 27 mai 2015
ørepropper

Disse sies å kunne gis mer passende passform enn andre ørepropper. Foto Honeywell Safety Products

Når det passer å bruke ørepropper, er det en fordel om passformen passer. Honeywell Safety Products har lansert ørepropper som sies å være mer komfortable og lettere å tilpasse enn andre typer, og dessuten redusere støyen med 37 dB. Fargen gjør dem også lett synlige. Mer

HLF: Hvert øre teller
Oppdatert : 26 mai 2015
hlf-ør

HLF (Hørselshemmedes Landsforbund) starter i dag, 26. mai, årets Hvert øre teller-kampanje, bl.a. med visning av filmen «Hvilke stemmer ville du ha savnet?». Denne filmen samt mye mer informasjon vedrørende hørselhemning finner du her

Klager på MC-støy langs Gamle Mossevei
Oppdatert : 21 mai 2015
mc-par

MC-sesongen er i full gang, men husk å overholde fartsgrenser, støyregler - og bruk hjelm. Foto Wikimedia Commons.

Norsk Motorcykkel Union henstiller sine medlemmer om å dempe seg. De frykter for at Tyrigrava kan ryke – igjen. Ikke alle ønsker å dempe seg. Morten Bergflødt skriver på Facebook:

- En stum Harley Davidson er flaut om du spør meg. Boikott Oppegård!

For å unngå at bruk av Tyrigrava oppleves som en støykilde, ønsker helsemyndigheten miljørettet helsevern at både fartsgrenser og forbudet mot å montere effektanlegg overholdes. Kommunen etterspør også kontroller på Tyrigrava for å komme problemet til livs, i brevet.

Klageren som bor i området mener svært mange kjører med ulovlige lydpotter og lager et infernalsk spetakkel.
Mer

Eggemoen: Flyakrobatikk og støyplager
Oppdatert : 19 mai 2015
fly-oppned

I Kr.Himmelfartshelgen ble Eggemoen flyplass brukt til akroflyging. Naboer har reagert kraftig på støyplager og beskrev støyen som «et forferdelig bråk» og «hensynsløst». De mente slikt bråk ikke kunne være tillatt på en offentlig høytidsdag.

Fagsjef i Norges Luftsportsforbund, Santiago Amengual, forteller at akroflygerklubben som trener på Eggemoen har hentet inn tillatelser fra Luftfartstilsynet og for bruk av Eggemoen flyplass, noe flyplassansvarlig Knut Tronrud i Eggemoen Aviation og Technology park, i fravær av Ola Tronrud, kan bekrefte.
Mer: http://www.ringblad.no/__Det_kan_da_ikke_v_re_lov_med_slikt_br_k_p__en_offentlig_h_ytidsdag_-5-45-73715.html

Ulovlig snøscooterkjøring: Bekymret over omfanget
Oppdatert : 12 mai 2015
snøsc-jordf

Mye av snøscooterkjøret er ulovlig

Mange førere av snøscooter kjører ulovlig. Det bekymrer direktøren for Statens naturoppsyn (SNO). 120-130 tilfeller av ulovlig kjøring er anmeldt, hvorav ca. ¾ i Nord-Norge. I tillegg kommer advarsler og veiledning. Mer.

Hørselstap er vanligste krigsskade
Oppdatert : 11 mai 2015
krig

Gir også hørselsskader. Foto Wikimedia Commons

USA har 1,5 mill. hjemvendte soldater med hørselsskader. Opp mot 60 % av de yngre soldater som hadde tjenestegjort i Afghanistan og Irak, vendte hjem med hørselsskader. Risikoen for hørselstap blir ofte oversett fordi krigføring også fører til mer livstruende skader. Hvor mange afghanere eller irakere som fikk skadet hørselen, sier undersøkelsen mindre om. Mer.

Opp og ned med jagerfly på Eggemoen?
Oppdatert : 13 mai 2015
f-16

Eggemoen kan bli et verksted for nye jagerfly. Planene støttes av Høyre- og Ap.-politikere i Buskerud. Martin Kolberg (ap.) sier bl.a.:

     – De har en topp topp flystripe. Og de har et luftrom som kan brukes av disse jagerflyene uten å forstyrre annen lufttrafikk. Og det er rett og slett et av de store problemene ved å etablere slike verksteder. For det er jo testflygning, ikke sant.... det er jo opp og ned og testflyging.

     Klarer de også opp og ned og testflyging uten å forstyrre naboene? Mer.

Stortinget sier ja til snøscooterløyper
Oppdatert : 07 mai 2015
snøsc8

Et knepent flertall på Stortinget – Høyre, Frp og Sp. – har åpnet for motorisert lek med snøscooter i norsk natur.

      - Vi er rystet over at Stortinget i dag åpner for motorisert lek med snøscooter i norsk natur. Alle i Norge som er glad i natur og friluftsliv bør være meget bekymret. I denne saken har regjeringen og Senterpartiet lyttet mer til dem som importerer og selger snøscootere, enn til allmennhetens interesser. Flere løyper vil gi flere ulykker, mer ulovlig kjøring og mer motorstøy i norsk natur, sier Siri Meland i Norsk Friluftsliv til Aftenposten.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan